Puh: 040-123 45 67
Pienen softafirman toimitusjohtajalla on paljon tehtävää, ihan sen varsinaisen, laskutettavan työn eli softakonsultoinnin lisäksi. Onneksi kaikkea ei tarvitse keksiä itse ja apua on paljon tarjolla kun sitä etsii ja pyytää. Itse koen, että esimerkiksi Ohjelmisto- ja e-business ry:n tapahtumat ja Kauppakamarin tapahtumat ovat olleet mielekkäitä tapoja pysyä ajan tasalla. Yksi mielestäni varsin jämäkkä pohja yrityksen tekemiselle ja prosesseille ovat kansainväliset johtamisen standardit. Suomen Standardisoimisliitto SFS ry on koonnut kaikista erilaisista johtamisen standardeista hyvän esityksen.
Meillä Väläyksellä on tällä hetkellä työn alla yrityksen omien, sisäisten toimintojen tarkastelu. Suunnittelemme prosessejamme ja säädämme toimintaamme samalla ISO 9001, ISO 31000 ja ISO 27001 -standardien mukaiseksi. Johtuu varmaan omasta vahvasta taustasta järjestelmäsuunnittelun CMMI ja ISO 15288 -standardien auditoinnissa, että standardeille tyypillinen, erittäin tarkasti määritelty puhetapa ei tunnu olevan mikään pelote. Esimerkiksi ISO 9001 -standardissa määritellään standardin tekstissä käytetyistä sanoista:
Tässä kansainvälisessä standardissa käytetään joitakin verbirakenteita seuraavassa merkityksessä:
- Rakenne ”on tehtävä” merkitsee vaatimusta.
- Rakenne ”olisi tehtävä” merkitsee suositusta.
- Modaaliverbi ”voida” ja siihen liittyvä infinitiivi merkitsevät lupaa.
- Rakenne ”voi tehdä” voi tarkoittaa myös jonkin mahdollisuutta tai toimintakykyä.
Tämä ei ole itselleni mikään ongelma, joka estäisi standardin lukemisen tai sen avulla toimimisen, vaikka sen merkitys yrityksen toiminnalle voikin toisinaan tuntua hieman epäselvältä. Vasta luvussa 4.1 aletaan päästä asioihin, joiden merkitys toimintatavalle on jo aika selkeä:
Organisaation on määritettävä ulkoiset ja sisäiset asiat, jotka ovat olennaisia organisaation tarkoituksen ja strategian kannalta ja jotka vaikuttavat sen kykyyn saavuttaa laadunhallintajärjestelmältä halutut tulokset.
Organisaation on seurattava ja katselmoitava tietoa näistä ulkoisista ja sisäisistä asioista.
Pelkästään jo näiden kahden lauseen ymmärtäminen ja toteuttaminen voi merkitä suurta hallinnan tunteen lisääntymistä johdossa. Varmasti kaikissa yrityksissä on pohdittu ja ajateltu esimerkiksi ulkoisen markkinatilanteen vaikutusta firmaan. Onko se kuitenkaan ollut näin huolellisesti ja järjestelmällisesti tehtyä? Ei aina. Sitten kiireessä voi unohtua mitä jonkin riskin käsittelystä ajateltiinkaan silloin viime palaverin lopputuoksinassa.
Lähemmäksi ISO 9001 -standardin mukaista toimintaa pääsee jo sillä, että kirjaa nämä asiat dokumenttiin, jota pitää päivitettynä. Asioita ei unohdu enää. Tämänkaltaiset pienet parannukset joihin johtamisen standardit kehottavat, eivät suinkaan lisää työkuormaa, vaan ne vähentävät sähellystä (jota me Väläyksellä aivan erityisesti kartetaan) ja asioiden uudelleen keksimistä.
Suosittelen lämpimästi!